tisdag 16 oktober 2012

Vad har Pommern och Preussen med Säby, Bengtsgård och Vall att göra?

Delar av ett sigill på en inbjudan till begravning av änkan Anna Lisa Wennerström söndagen den 12 mars 1876, ställd till Hemmansägare Lars-Göran Andersson, Långerud; min farfars fars bror, som ligger begravd på Visnums kyrkogård. Anna Lisa Wennerström var Lars-Görans mormors syster och avsändare är Nikolaus Andersson och Johanna Wännerström (obs den annorlunda stavningen). Johanna är sannolikt en syster till den döda. Sigillet är mina tidigare släktingars och sannolikt står L W S  för Lars Wennerström, som är en i raden Wennerström som i generationer bodde i bl a Bengtsgård.
1996 dog min mor. De sista ca 15 - 20 åren i livet, efter min fars död 1975, ägnade hon sig bl a åt släktforskning. Hon forskade på alla grenar i släkten, även min fars och även åt andra. Hon reste runt till olika landsarkiv och läste mikrofilmer, skrev och brevväxlade med avlägsna släktingar och letade upp andra. Alltsammans finns i pärmar som jag nu, 16 år senare, har börjat gå igenom mer systematiskt. Dessa innehåller inte bara släktforskning, utan även gamla brev och annat, så som sigillet ovan.

Jag inser att jag 2002, sedan jag återvänt till Kristinehamn, flyttat till den trakt där många generationer på min farfars farmors sida har bott. För fyra generationer sedan lämnade min farfars farmor Visnum, medan många av hennes släktingar bodde kvar. Nedan följer lite av vad jag funnit.

Laurentius Billichius, Gustaf II Adolfs hovpredikant i Pommern och huspredikant i Värmlands Säby
"Fil doktor Laurentius Thoreri Billichius född 1597 i Långsäters by och Bergs församling nära berget Billingen i Wadsbo härad av Westergötland.

Han studerade i Mariestad från 1604 och i Uppsala från 1612, reste derpå utrikes, men måste i brist på medel återvända till fäderneslandet. Prestvigd till huspredikant hos riksrådet Bo Ribbing på Säby, 1625 fältpredikant vid Nerikes och Wermlands regementen, någon tid derpå kappelan på Berg, hvilken tjenst han lemnade 1629. Följande år, 1630, gjorde han en kort tid tjenst vid svenska armén i Pommern, därefter blef han af Gustaf II Adolf kallad till hofpredikant. Försedd med kongl. Stipendium afreste han till Holland och blef fil d:r i Leyden 1633.

Vid hemkomsten blef han rektor i Mariestad 1637, riksdagsfullmäktig 1638, pastor i Filipstad 1640, prost öfver östra Wermland 1646, riksdagsman 1647, pastor i Fryksdalen s.å., erhöll transport s.å., hvarest han i 23 år var pastor i Mariestad, blef vid 75 års ålder biskop i Göteborg 1671, död 1678 och begraven i Mariestads kyrka, där han låtit tillreda sig grafställe."

Källa: Pettersson & Litzén
Göteborgs stifts herdaminne 1872
(Karin Holmstrands, underteckands mor, anteckningar)

Mer om Laurentius:

"Laurentius Thoreri Billichius

F. på gården Långesäter "vid berget Billingen", Berg, Skaraborg. 1., 1597 3/2, son till bonden Tord och broder till överstelöjtnanten Jonas Tordsson, adl. Leijonram. Till Mariestads skola, stud. i Uppsala 1621 18/2 (Laurentius Toreri Wasbensis, prv i Mariestad s.å. enl. en annan uppgift 1620, 1) kallad till huspred. hos riksrådet Bo Ribbing på Säby, Visnum, fältpred. vid Alexander Leslies reg:te, i vilket värmlandskompanierna ingick, och hade som sådan frihet på hemmanet Bråten, Ölme, 2) åtföljde reg: et till Preussen 1625 och till Pommern 1629, utnämnd av Gustav II Adolf till hovpred. Och "fick vid denna sysslan ännu mera röna denne högstbemäldes konungs nåd, tymedelst att han fick ett rikligt understöd ånyo besöka utrikes lärosäten", 1) stud i Leiden 1630 4/11, disp 1631 (De meteoris aqueis, compositis & apparentibus. Pres. Franco Burgersdicius) och s.å. (De animarum & animatorum generibus. (...)"

Ur Edestam: Karlstad stifts herdaminne, del 3

(På Wikitree.com kan man bl a läsa att fadern Tord var nämndeman i Vadsbro härad och att sonen Laurentius tilldelades gården Långesäter 1659. )

Mer kan sägas, hämtat från ovanstående källa, att han 1647 beklagade sig hos drottningen att hans inkomster från tjänsten i Filipstad var så små att han nödgas gå därifrån "för fattigdoms skull". Han sökte tjänst i S pastorat och blev utnämnd, men invånarna i Filipstad ville ha honom kvar och i ett kungligt brev från Christer Bonde, där han begär förbättrat underhåll i form av 40 tunnor spannmål för Billichius räkning, beskrivs Billichius som en "stadig, allvarsam, skicklig och lärd man". Tills vidare skedde det enligt K.M:ts önskan, men han bytte tjänst med sin svåger i Mariestad, där han blev kvar i 24 år innan han blev utnämnd till biskop i Göteborg.

Vad har då Laurentius Thoreri Billichius med Visnum att göra, förutom att han en tid var huspredikant på Säby? Jo, dels råkar jag vara hans barnbarns barnbarns barnbarns barnbarns barnbarns barnbarn, men trådarna går också ihop på annat sätt.

Billichius hade en son, Jonas Billing, kollega vid Mariestads skola, död 1660. Han hade i sin tur en dotter, Anna Billing, som gifte sig med länsman Olof Svensson på Vall (född i Undersbol, Rudskoga). Hon blev hans andra fru och efter hans död gifte hon i sin tur om sig.

Olof Svensson och Anna Billing fick en dotter, Stina, och en son, som hette Jonas Wallström.

Wennerströmarna i Bengtsgård
Med Stina Alfvia, som var född i Bengts Wahlunda 1680, fick Jonas Wallström bl a(?) dottern Greta Wallström. Greta gifte sig med Lars Hallorsson Wennerström, Bengtsgård, Wisnum, son till soldaten Hallor Arvidsson från Wahlunda. Lars och Greta bodde av allt att döma i Bengtsgård tillsammans med Gretas föräldrar Jonas och Stina. Lars Hallorsson Wennerström var snickarmästare och jobbade bl a med inredningen inkl brädfodringen på insidan av taket i Visnums Kils nya kyrka, som invigdes 1756.



Lars Hallorsson Wennerström och Greta Wallström fick fem barn, bl a Hallor Wennerström (de andra var Daniel, Olof, Lars och Brita Stina). Hallor Wennerström gifte sig med Anna-Maria Georgsdotter Zachrisson från Årås, Amnehärad, där hennes far Georg Zachrisson var bokhållare.

Vall
Hallor och Anna-Maria fick tio barn: Göran, Greta Maria, Lars, Britta (Birgitta), Johanna, Christina, Beata, Lars, Maria och Anna Lisa. Åtminstone Lars och Christina bodde kvar i Bengts Wahlunda, medan Beata flyttar till Vall, Visnum, när hon gifter sig med Anders Olsson från Motorp, Wisnum, som köpt Vall, och där de bl a får dottern Anna-Maria Andersdotter. För andra gången sedan 1600-talet bor därmed släkten på Vall. (Läs och se mer om och från Vall i nästa inlägg)

Här slutar min släkthistoria i Visnum vad gäller rakt bakåtstigande led och tidigare även Visnums Kil, eftersom Anna-Maria flyttar till Espenäs i Karlskoga, där hon gifter sig med Anders Andersson, bergsman och min farfars farfar. Men så sent som för fyra generationer sedan, bodde de alltså på Vall och för fem generationer sedan på Bengtsgård. Jag har också upptäckt att jag har en del släktingar som bor kvar och Vall stannade också i släkten ett tag till efter det att Anna-Maria flyttat till Espenäs, eftersom henns bror Anders Gustaf och svåger, lantbrukaren Mothander, tog över gården. Möjligen fortsatte de att driva gästgiveriet (jag vet inte när det upphörde) men annars var brodern Anders Gustafs befattning Inspektor på Vall.

Några andra platser och gårdar
Anders Olsson från Motorp, Anna-Marias pappa (död 1864) och alltså min farfars farmors far var gästgivare på Vall från början av 1820-talet, men även arrendator av den till gästgivargården hörande egendomen, som då ägdes av brukspatronen Johan Holmstedt på Kilsby. Anders Olsson arrenderade även 1823 - 1825 länsmansbostället Sommersta, köpte 1830 kronoskattehemmanet Långerud och 1848 Vall, som han tillökade genom att 1846 och 1853 inköpa ett par närliggande hemman. Han ägde även Sundhem, vilket han dock 1862 sålde till kyrkoherde Johan Fagergren. År 1856 sålde han Vall till sin son Anders Gustaf och sin måg Mothander, men behöll Långerud, som vid hans död tillföll hans måg J-E Nilsson i Espenäs (hans dotter Anna-Marias andra man). Den närmaste släktingen jag själv träffat här var min fars tremänning Lisa Andersson i Långerud, som jag träffade 1974. Idag bor hennes barnbarn och mina barns femmänningar i Nybble och Långerud.

Vad hände då med alla andra Wennerströmare i Bengtsgård (där ju Anna-Maria var född)? Eftersom det sammanlagda antalet barn i familjen Wennerström i flera generationer är ganska stort, bodde flera av dem runt om Bengts Wahlunda. Exempelvis bodde Olofs son Carl som gift med sin familj i Ans Wahlunda (hans mors föräldrar, Olofs hustrus, kom från Ed - mamman- samt Måsen, Wisnum - pappan).

En annan plats som förekommer är bl a V:a Sund, där Hallors bror Lars Wennerström bodde samtidigt som Hallor bodde i Bengts Wahlunda (Bengtsgård). De var också gifta med två halvsystrar, nämligen döttrar till Georg Zachrisson på Årås (bokhållaren på Årås) i hans två olika äktenskap, först med Maria Hof och sedan med Maria Collberg, nämligen Anna-Maria Georgsdotter Zachrisson (Maria Hofs dotter) med Hallor i Bengts Wahlunda och den tretton år yngre Johanna Zachrisson (Maria Collbergs dotter) med Lars i Västra Sund (dit mor Greta Wallström också sedan flyttade).

Flera Wennerströmare var klockare i Visnums Kil. Andra var bl a snickare och klensmeder.

Intressant artikel om Klockarna i Visnum och Visnums Kil:

http://www.varmlandsrotter.se/va/artikel1992_3.htm

31 kommentarer:

C.Wennerström sa...

Hej,

Lars Hallorson Wennerström är min släkts förfader och jag finner därför detta väldigt kul att läsa!
Sigillet du har på bild, bortsett från bokstäverna kan man antyda ett kors och ett hjärta. Är detta något särskilt sigill tror du eller bara ett allmänt?

En sak till. Jag har väldigt länge varit aktiv i släktforumet Anbytarforum och har bland mycket annat identifierat Lars far Hallor Arvidsson.
Han blev 1684 inskriven i militären i Visnum under namnet Hallor Arvidsson Bratt. Detta har fått mig att bli mycket intresserad av vad man kunnat få fram ytterligare om hans förfäder och om familjen Bratt i Bergslagen/Värmland. Dock har jag inte kommit mycket längre bak än så.

Lars var, i alla fall, den förste jag vet som tog sig efternamnet Wennerström. Varför vet jag inte.

Kanske att du vet något eller finner detta intressant.

Mvh,
Calle

Unknown sa...

Hej Elisabeth, nu blev jag lite nyfiken. Forskar själv på släkterna Billichius och Wennerström och tycker att dina bloggar är intressanta att läsa. Saknar dock källor till en del punkter (vilket naturligtvis inte ska krävas av en blogg). Jag har tidigare sett uppgiften att Christina Elfvia skulle vara född i Bengts Wahlunda, men inte funnit några belägg för detta när jag forskat på henne. Har dock inte heller funnit något ursprung för henne. Så jag är nyfiken på om var du funnit detta om henne?

Likaså är jag nyfiken på var uppgiften att Hallor Arvidsson kom från Wahlunda, kommer ifrån? Jag har funnit annat ursprung. Men kanske har jag fel?

Kanske kan du hjälpa mig då jag fastnat vad gäller Stina Elfvia?

Med vänlig hälsning
Sari Wilhelmsson, Karlskoga

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Hej Sari och Calle! Tack för era kommentarer och frågor!

Jag hoppas återkomma snart, men jag börjar med frågan varifrån namnet Wennerström kommer. Jag har själv tänkt på saken och har en teori.

Den han gifte sig med, Greta Wallström, kom från Vall i Visnum och hon och hennes bror hade tagit sig namnet Wallström efter ån Vallströmmen som flyter precis förbi gården Vall och sedan går ihop med ån Wisman.

Kanske ville Lars Hallorsson också ta sig ett nytt namn och tog sig ett som mer stämde överens med bostadsorten Bengtsgård som ligger nära Vänern? Kanske gick de halva vägen var och Vallström blev Wennerström? Det är min teori, i varje fall!

En liten nyfiken fråga till Dig, Carl: Bor du i trakten? Roligt att få kommentarer och frågor från er båda. Jag ska försöka återkomma snarast, men det kan tyvärr ta ett par veckor!

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Rättare sagt, Greta Wallström hette Wallström efter sin far Jonas, som tagit sig namnet och som kom från Vall. Greta lär vara född i Stockholm (Obs att jag inte letat fram denna uppgift själv), men hon och hennes föräldrar Jonas och Stina Alfvia lär ju då ha flyttat tillbaka till Bengtsgård.

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Nu hoppas jag att jag inte har skrivit något fel i det senaste inlägget. Jag skall kontrollera uppgiften och korrigerar om den är felaktig!

Unknown sa...

Hej Elisabeth, tack för dina svar. Har en uppgift angående Gretas
(Margareta) födelse. Hon var född 1714-11-24 i Dyringe, Mosjö socken, Örebro län. Fader Trumpetaren Jonas Wallström modern Stina Elfvia. (Mosjö-C-1-1672-1723-Bild-83-sid-80. AD online). De verkar ha bott där åtminstone från 1712-1721. (mellan dessa år förekommer de i kyrkoböckerna i Dyringe, Mosjö. Jag kan inte finna dem varken före eller efter).

Mvh Sari Wilhelmsson

Unknown sa...

Hej Elisabeth,

Jag undrar om det inlägg jag skrev för ett tag sedan skickats eller om det har blivit något fel?

Mvh,
Calle

Unknown sa...

Hej Elisabeth. Uppgiften du funnit att Greta skulle vara född i Stockholm tror jag inte stämmer. Greta (Margareta) Jonasdotter Wallström var född i Dyringe Mosjö socken i Örebro län. D
en 24 november 1714 Fader trumpetaren Jonas Wallström och modern Stina Elfvia.(AD online. Mosjö-C-1-1672-1723-Bild-83-sid-80)
Jonas o hans hustru har jag funnit flertalet gånger i Mosjö sockens kyrkoböcker mellan åren 1712-1721.
Vidare lite uppgifter från krigsarkivet.
"Gmr Livregementet till häst år 1710, sid. 8. Öfverste Lieutnantens Compaginie.
Trumpetaren Jonas Wallström, 1709 den 1 october blivit antagen till Trumpetare 26 år gammal. Kan läsa och skriva. Tillförande tient hos Herr Hoff. Intendenten Gustav von Duben i 5 åhr. Barnfödd i Wärmeland.
Hans fader var Länsmannen Olof Svensson och moder Anna Billing Valls gård, Visnums sn.
Jonas Vallström kom sedan han slutat som trumpetare till Bengts Valunda i Visnum."
Jonas farmor Margareta Jacobsdotter Berg dog 1718 och hon levde på Bengts Wahlunda fram till 1718.

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Tack, Sari och Carl, för era inlägg! Jag har varit lite dålig på att kommentera, men jag hoppas på att det nu skall bli bättre.

Först, Carl, detta med sigillet. Nej, jag vet inte om detta var något allmänt eller ej. Det får man kanske forska särskilt om.

Sari: De uppgifter jag hittills publicerat bygger på uppgifter dels från min mor, som släktforskade mycket, dels från Bo Axelsson, som du kanske diskuterat med på anbytarforum eller dylikt?

Det var hursomhelst intressant att få veta att Olov Svenssons mor bodde i Bengtsgård. Enligt de uppgifter jag har, kom han från Undersbol i Rudskoga.

Indikerar de uppgifter om Stina Alfvia, som du har, att hon var född i Örebro län?

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Sari: Har du någon uppgift om var Olof Svenssons mor var född?

Unknown sa...

Hej Elisabeth. Var visst lite snurrig där ett tag. Jonas mormor (inte farmor) var det givetvis som levde på Bengts Vahlunda tills hon dog 1718. Margareta Jacobsdotter Berg och hon var född i Bergs sn i Skaraborgs län.
Uppgifterna som jag har på länsman Olof Svensson var att han var född i Undersbohl i Rudskoga. Så där har vi samma information. Har inte utforskat så mycket mer om Olofs ursprung. Men ska nog ta itu med detta. Genast tror jag. ;)
Vad gäller Stina Elfvia så vet jag inte. Vissa forskare tror att hon kan vara dotter till Johannes Petri Elfvius kyrkoherde i Vika sn, Kopparbergs län har inte funnit några bevis för detta ännu.

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Hej, igen! Låter intressant att du vill fördjupa dig i Olofs ursprung!

Jonas Wallströms mamma hette alltså Anna Billing, som gift sig med Olof Svensson. Anna Billing var ju barnbarn till Laurentius Thoreri Billichius, som en tid var huspredikant i Säby i närheten av Bengts Wahlunda (Bengtsgård), men hans son Jonas (Jonas d y:s morfar)var ju hans kollega på teologiska seminariet i Mariestad. Så hur hamnade de i Bengtsgård?? Troligen möttes de i Mariestadstrakten (om det nu är där som Bergs socken ligger). Har du möjligen någon uppgift om var Jonas d ä (Laurentius Thoreri Billichius son och Jonas d y:s morfar) var född..?

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Hej igen, Sari! Nu har jag kollat upp Bergs socken och det ligger ju i Billings kontrakt i Vadsbo härad i nuvarande Skövde kommun. Det var ju också därifrån Laurentius Thoreri Billichius far, Tord, kom från; bonden som också var nämndeman och född i slutet av 1500-talet.

Frågan är fortfarande varför Jonas Wallströms mormor hamnade i Bengts Wahlunda. Lika gåtfullt som varför hans morfar Jonas gjorde det (för han bodde väl kanske också där med sin fru Margareta?), när han nu var kollega med sin far på teologiska skolan i Mariestad.

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Carl! Jag har publicerat alla kommentarer. Saknar du fortfarande någon?

Så ber jag om ursäkt för att jag är inne så sällan på den här bloggen, men nu finns det chans att det skall bli oftare! Jag har dels flyttat till mitt sommarställe, där jag tänker bo "på prov" ett år (jag har dock min lägenhet i Värmlands Säby kvar) och där jag bott sedan den 1 oktober i år. Jag har även flyttat mina höns och byggt hönsgård etc.

Den sista oktober avslutade jag också mitt förtroendeuppdrag som kommunalråd i Kristinehamn (jag ställde inte upp i valet) och har efter det inte skaffat något bredband förrän alldeles nyligen. Men nu finns det alltså chans att jag skall kunna mer aktiv igen!

Unknown sa...

Hej Elisabeth. Jättekul det här. Att diskutera släkten.
Margareta Jacobsdotter Berg var gift med Jonas Laurenti Billing i sitt 1:a gifte. Gift 2:a ggn med Benedictus Ingemundi (Walandius), död 1685. Denne Bednedictus Ingemundi var den som ägde delar av Bengts Wahlunda.
Här kommer liten avskrift från Visnums Häradsrätt år 1723.
”Enligt hustru Margareta Berg i Bengts Wahlunda lämnade efterrättelse för sina barn upprättats 1:o dess attest af den 13 april 1709 att hon kostat sin son Florens Wahlund 78 daler 24 silver. 2:o inslöst med sin ??? man Bengt Wahlundius uti Bengts Wahlunda/för 42 r Courant, till hennes dotter med förre mannen sahl. Herr Jon Billing fäderna nämligen 15 riks. För en kappa, 14 riksdaler för en gårdsdel i Mariestad och alla herr Billings böcker blifva venämnda som benemte hustru Berg betygat med sin skrift daterat d. 28 maij 1716. Ty lät dottern hust. Anna Billing sådana af sin moder lämnade bevis till man viso och uti protocollet inskriva” (AD Online,Visnums-häradsrätt-AIa-8-1715-1727-Bild-315)

Dessvärre är Uppgifterna om Jonas Billing få. Så jag vet inte var han var född. Eller exakt när. Han gifte sig iallafall med Margareta Jacobsdotter Berg 1653-03-16 i Bergs sn. Skaraborgs l. (AD online, Berg-C-1-1642-1695-Bild-46-sid-105)

MvH Sari

Unknown sa...

Hej Elisabeth. Jättekul det här. Att diskutera släkten.
Margareta Jacobsdotter Berg var gift med Jonas Laurenti Billing i sitt 1:a gifte. Gift 2:a ggn med Benedictus Ingemundi (Walandius), död 1685. Denne Bednedictus Ingemundi var den som ägde delar av Bengts Wahlunda.
Här kommer liten avskrift från Visnums Häradsrätt år 1723.
”Enligt hustru Margareta Berg i Bengts Wahlunda lämnade efterrättelse för sina barn upprättats 1:o dess attest af den 13 april 1709 att hon kostat sin son Florens Wahlund 78 daler 24 silver. 2:o inslöst med sin ??? man Bengt Wahlundius uti Bengts Wahlunda/för 42 r Courant, till hennes dotter med förre mannen sahl. Herr Jon Billing fäderna nämligen 15 riks. För en kappa, 14 riksdaler för en gårdsdel i Mariestad och alla herr Billings böcker blifva venämnda som benemte hustru Berg betygat med sin skrift daterat d. 28 maij 1716. Ty lät dottern hust. Anna Billing sådana af sin moder lämnade bevis till man viso och uti protocollet inskriva” (AD Online,Visnums-häradsrätt-AIa-8-1715-1727-Bild-315)

Dessvärre är Uppgifterna om Jonas Billing få. Så jag vet inte var han var född. Eller exakt när. Han gifte sig iallafall med Margareta Jacobsdotter Berg 1653-03-16 i Bergs sn. Skaraborgs l. (AD online, Berg-C-1-1642-1695-Bild-46-sid-105)

MvH Sari

Unknown sa...

Hej igen, glömde skriva att om Benedictus Ingemundi finns en liten mer utförlig beskrivning i boken Karlstads stift av Edestam. Kan lägga ut den här om du vill.

Unknown sa...

Jo, det var en kommentar som försvunnit av någon anledning. Men det är ingen stor sak.

Där svarade jag på din kommentar (7 oktober).

Att namnet Wennerström är en kombination av Väner-ström kan man nog anta som riktig, liksom Wallström. Det finns dock personer som heter Wennerström även på andra platser runt Vänern under tiden. Jag vet att det levde personer i bl.a. Vänersborg och Filipstad som hette Wennerström, men jag har inte hittat någon koppling till Lars släkt.
Under min uppväxt har jag alltid hört att det finns två Wennerström-släkter, den från Bergslagen och den från Småland (Stigs släkt).

Lars föddes samma år som hans far Hallor dog (1711) och då hade Hallor genomgått två namnändringar. När han skrevs in i armérullorna första gången blev han skriven som Bratt men fick byta namn för att påvisa sin bostadsort. Han bodde då i Nybble och fick ta namnet Nybbelman.
När han gick ur militären så släppte han namnet Nybbelman helt och blev därefter kallad endast Arvidsson.

Angående din fråga om jag bor i närheten. Nej, tyvärr. Jag bor i Stockholm.

Mvh,
Calle

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Tack, Hallor och Sari för så otroligt intressanta uppgifter!

Det där om att Lars föddes samma år som Hallor dog känner jag till. Har för mig att Lars var yngsta barnet. Dock har jag fått uppgiften att Lars föddes i Räverud, som ligger på andra sidan om nuvarande RV26, men kanske bodde Hallor i Nybble (Nyböle, som väl var en gård) dessförinnan? Han drunknade i varje fall tydligen i Visman i maj (har jag för mig att det var) vill minnas vid 50 års ålder samt att det var på våren, möjligen i maj. Går man utmed Visman vid Räverud, så är det väldigt djupt på vissa ställen. Kanske var vårfloden stark alternativt isen förrädisk, om den nu låg kvar.

Det var ju också väldigt intressanta uppgifter om Margaretas andra man, Sari!

Jag måste göra avskrifter av det ni skriver här, så att jag har för framtiden.

Än har jag inte varit så gedigen forskare som ni tycks vara, men jag hoppas kunna göra mer egen research så småningom!

Tack igen för de intressanta uppgifterna!

Unknown sa...

Jag har haft mycket utbyte med Sari angående Wennerström-släkten. Så utan henne hade vi inte kommit långt!

Hallor drunknade i Södra Räverud när han var 50 år gammal. Jag har ett foto av hans dödsannons, bland mycket annat.
Han blev anställd som timmerman 1690 med några av hans soldatkamrater när det var brist på hantverkare.
Timmermanstraditionen har vi i släkten upprätthållit fram till min farfars farfar som hade en timmerbruk, eller snickerifabrik i Bergslagen.

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Carl: Intressanta uppgifter! Det vore otroligt intressant att få se på Hallors dödsannons! Får man fråga hur du har lyckats få tag på den? Är det OK om jag publicerar den på bloggen, om du anger källa? Kan isåfall fotografera av den och skicka som MMS? Mitt tel nr är 072-711 01 99. Jag respekterar givetvis om du inte vill att jag publicerar den!

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Sari! Nu hände tydligen samma sak som för Carl med din senaste kommentar. Jag kryssade i "publicera" för både din och Carls kommentar, men endast Carls publicerades. Jag vore tacksam om du kunde skriva om din kommentar - jag hade inte ens läst igenom den, utan tänkte göra det när den publicerats! Jag tror att jag måste publicera en kommentar åt gången för att vara säker på att den kommer att synas.

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Carl igen: Jag menar att jag anger källa. Om du vill delge varifrån den kommer, får du gärna göra det (t ex privat).

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Carl! Du skriver att du har ett foto, "bland mycket annat". Handlar det om gamla brev eller om något annat?

I vilket fall är det ju fantastiskt med en så gammal dödsannons!

Unknown sa...

Dödsannonsen och de andra bilder jag har kommer från internet. Flera har Sari bidragit med på Anbytarforum och andra har jag tagit skärmdumpar av från kyrkböcker på ArkivDigital.

Jag kan dessvärre inte skicka MMS med min telefon, men jag kan via via mail om du vill.

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Gärna, tack! Så småningom hoppas jag som sagt att jag själv kommer att bedriva lite grundforskning på internet också, men hittills har jag valt att via min blogg, bl a (plus en stor släktfest vi hade här och då vi åkte runt i trakten och jag berättade)i den mån jag har hunnit tillgängliggöra den information jag redan har. Min mailadress är: elisabeth.holmstrand.gustafsson@gmail.com

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Tack igen på förhand! Det ska bli spännande!

Unknown sa...

Hej Elisabeth och Carl. Kan inte komma på att jag skrivit mer efter kommentaren angående Benedictus Ingemundi. Ser dock att jag har ett dubbelt inlägg dessförinnan.
Tack Carl för omnämnandet. Vi hade en kul och intressant diskussion på Anbytarforumet. Och kom ganska långt.
Jag har mängder av information angående dessa släkter. Billichius, Wallström, Berg, Wennerström, Jätte (Jätten i Hallerudsbacken, Visnum) m.m. Urklipp från kyrkoböcker, domböcker, mantal, opublicerade artiklar m.m. Har hållit på med släktforskning sedan mitten till slutet av 90-talet.
En erfarenhet jag har i släktforskningen är att notera sina källor. Så att man i efterhand kan kolla uppgifterna. Och att andra forskare kan ta del och kolla om uppgifter stämmer. T.ex om man läser gamla texter från 1600-talet. Så är det lätt att göra fel. Eller att man gör något annat misstag. Kan någon annan rätta en.
Anbytarforum och Arkivguidens forum är jättebra hjälpredor när man släktforskar och där har jag frekventerat en hel del genom åren. Sedan AD-online kostar inte mycket tycker jag med abonnemang, där finns mängder med kyrkoböcker, domböcker m.m. Ovärderligt, jag åker aldrig till ett arkiv och forskar längre utan sitter hemma vid datorn.
Rekommenderar dig att börja om du får tiden. Så kul. Även om jag är periodare.
Jag delger/hjälper dig gärna mer men det får kanske bli via mail. Och jag vill inte ge allt för det skulle förstöra spänningen för dig om du själv skulle börja forska ;) Sedan i pappersformat blir det ett antal pärmar.
Du har en jättefin blogg, kul att läsa lite allt möjligt om dina små utflykter m.m.
Hälsning Sari
Ps vi hörs igen hoppas jag Ds

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Hej, igen!

Tack, Sari! Och tack, Carl, för bilderna. Det har inte blivit av för mig än att publicera dem, men det kan nog bli.

Nu läser jag i varje fall igenom kommentaren innan jag publicerar den, utifall att något skulle hända som gör att den aldrig hamnar på kommentarssidan.

Har ni båda varit här i trakten, förresten? Hela trakten med sina gravfält och gravsättningar andas historia. Här finns en liten skriftväxling mellan Bo Axelsson och mig på Visnums och Visnums Kils hembygdsförenings hemsida.

http://aktivlandsbygd.se/wordpress/vart-att-veta-om-trakten/slaget-vid-sommersta-eller-i-visnumsdalen/

Unknown sa...

Har varit i Visnum och Visnums-Kil några gånger. T.o.m. gått i labyrinten och varit på loppisen. kollat runt kyrkan m.m. Har dock inte hittat alla smultronställen har jag märkt nu;). Kanske blir en tur till våren igen.
Du har ingen karta på din blogg med alla fina ställen?
Annars kanske jag hör av mig så kanske du kan ge lite vägledning.
God Nytt År önskar Sari

Elisabeth Holmstrand Gustafsson sa...

Hej!

Tack! Hör gärna av dig, om du kommer på besök. Mitt tel nr finns ju här på bloggen. En karta, vore kanske inte så dumt, men den skulle komma att innehålla en hel del. Dock kan jag lägga ut en karta som jag gjorde efter vår släktträff i augusti 2013. Det kommer dock att dröja något innan jag får tid, men tack för tipset, välkommen att höra av dig när / om du kommer hit och Gott Nytt År!