fredag 19 oktober 2012

Studiecirkel om bygdens historia och vägen förbi Ed

Igår kväll var jag på studiecirkel i Kärrs gamla skola (mitt emot den stenskola som just lagts ned) och stannade kvar efter mötet ända till midnatt och tittade i gamla pärmar. Jag fann även en del foton som jag fotograferade av, bl a detta:

Här är det vägen mellan Nybble och Ed som byggs. Året är 1916.
När jag så släckt och lät dörren gå i lås bakom mig var klockan 00:00 och jag åkte hemåt på vägen mot Nybble förbi Ed.

En bit före Nybble steg en älgtjur ut på vägen en bit framför bilen. Jag hann bromsa, den tittade mot bilen och fortsatte makligt över vägen. Några hundra meter längre fram ser jag åter en älg, nu med kalv. Även dessa korsar vägen, men åt andra hållet. Älgrikt och älgfarligt, med andra ord!

Dessförinnan hade jag på mötet nämnt att det knappt fanns någon älg alls i mitten och slutet på 1800-talet, då den nästan var utrotad. Detsamma var fallet med rådjuren!

Så här skrev jag efter första mötet:

"I onsdags kväll hölls det första mötet i studiecirkeln i Kärrs gamla skola om bygdens historia, som Caspar Jonsson är ledare och Elisabeth Andersson organisatör för. Ett 15 - 20-tal personer var närvarande.

Redan efter första mötet tonar minnen från det hårda livet här i bygden fram men också kärleken till den plats i världen man tycker är vackrast, som Medhamn och Medhamnsudden.

Det skall bli intressant att följa den här cirkeln och bl a  ta del av de minnen många av de äldre invånarna i bygden kan dela med sig av. Fortsättning följer!"

Nu har vi haft fem möten och gått igenom framför allt tidig 1900-talshistoria. Det är intressant, men vi hinner inte gå igenom en bråkdel den här terminen av vad jag skulle vilja tränga djupare in i, eftersom vi kommer att uppehålla oss vid 1900-talshistorien. Dock är det förstås viktigt att ta tillvara de äldres minneskapital, som nu också skrivs ned!

Jag fick också veta att man, genom att gå tillbaka till gammal, skriven dokumentation, för ett antal år sedan tog fram och även tillverkade en häradsdräkt för Visnum och Visnums Kil! Än så länge finns det bara en kvinnodräkt, men vem vet - kanske det kan bli en mansdräkt också i framtiden?

Jag läste också att någon skänkt en brudkrona och en dopdräkt till kyrkan. Undrar om dessa finns kvar.




Inga kommentarer: