torsdag 29 augusti 2013

Kusin- och släktträff

 Den 10 - 12 augusti hade jag ett släktmöte här i Värmlands Säby och Södra Råda; ja, vi började dagen innan med gravsättning av min mosters och morbors urnor i familjegraven på Kristinehamns kyrkogård med efterföljande minnesstund i Café Pärlan. Två av mina kusiner i USA, Barbro och Kerstin, hade tagit med sig urnorna.
Syskonen Barbro, Karin och Kerstin bredvid familjegraven i Kristinehamn, där stoftet efter deras föräldrar och min moster och morbror Elsa-Britta och Per-Olof Dahlman nu funnit en sista viloplats tillsammans med stoftet efter min mormor och morfar och deras farmor och farfar, mina och mina syskons föräldrar och bror Tord. Foto: Mats Holmstrand
Minneshögtid på Café Pärlan i Kristinehamns skärgård, där kusinerna bjöd på smörgåstårta och kaffe och kaka. Foto: Mats Holmstrand
Kusin Barbro håller ett fint tal. Foto: Mats Holmstrand
Istället för ett foto från kyrkogården, lägger jag in detta, där mina kusiner står utanför det hus på Spårgatan i Kristinehamn, där deras far bodde tills han var 9 år och min mamma tills hon var 17, dvs tills vår morfar resp farfar Johannes dog vid 52 års ålder. Foto: Mats Holmstrand
Dagen efter började den släktträff till vilken jag bjudit in kusiner och några andra släktingar på både mammas och pappas sida, förutom min egen familj inkl syskon och deras barn och barnbarn. Det var så roligt att ha denna fest, som vi började med bål, minipizzor och tilltugg utanför en av flyglarna i Värmlands Säby, för att sedan flytta in i ett av källarvalven i flygeln och äta middag. Jag är så tacksam att Henric Falkenberg och Jochum Beck-Friis lät mig disponera denna lokal och till Evy Bladh som gjorde detta möjligt rent praktiskt, liksom min bror Jan, som hjälpte mig få lokalen torr (källarlokaler blir lätt fuktiga) och varm.

Tack också alla som hjälpte till: Martin och Lina som gjorde småkakor och lagade iordning salladen till middagen, Stina som bakade kolakakor och minipizzor, Johanna som gjorde placeringskorten, Ingrid som marinerade köttet,  Jan som hjälpte till med mycket "i sista minuten", Jan och Stina som reste partytältet och Ingrid och Arne som fixade dit det, Tore som skjutsade både kusiner och saker, Inger som gjorde chokladtårtorna, Kerstin och Karin, som diskade och torkade disk, Jan, David, Ingrid, Stina, Martin och Lina, som hjälpte till att duka till frukost i missionshuset, Barbro och Jan som spelade, Mats som tog kort m m. Flera av er gjorde flera saker, men jag hoppas ingen känner sig glömd! Tack också för de fina gåvor jag fick från er!

OBS att alla bilder i det här inlägget, utom där det står särskilt angivet, är tagna av min bror Mats Holmstrand.

Kusin på mammas sida Lars Ekman t h med hustru Rose-May var de första gästerna på plats. Här flankerad av David Holmstrand t v. Foto: Mats Holmstrand
Syskonen och mina kusinbarn på pappas sida Anders Boija, Kerstin Sundqvist och Gunnar Boija, dotter till min kusin Gunnel och barnbarn till pappas syster Hedvig. Foto: Mats Holmstrand
Pappa Martins kusinbarn Gerd Albihn tillsammans med make Erik och son Hans som kommit ned från Gävle. Foto: Mats Holmstrand
Här jag tillsammans med Albihns. Foto: Mats Holmstrand
Min brorson David Holmstrand, son Martin Gustafsson och bror Jan Holmstrand. Foto: Mats Holmstrand
Gunnar Boija hälsar på min kusin på mammas sida Kerstin West Wilson från Oklahoma. Till vänster hennes syster och min kusin Karin Holzt. Foto: Mats Holmstrand
Gunnar Boijas fru Eva tillsammans med David Holmstrand. Foto: Mats Holmstrand
Martins flickvän Lina Engström. Foto: Mats Holmstrand
Entrérätt under tak: Bl a minipizzor bakade av Stina, samt röda vinbärsbål. Foto: Mats Holmstrand
Eva Langlet, Bo Ekmans sambo, i samspråk med Lina. Foto: Mats Holmstrand
Min kusin Göran Holmstrand med dotter Madeleine Holmstrand Andersson. Foto: Mats Holmstrand
Syster Ingrid i samspråk med Anders Boija. Foto: Mats Holmstrand
Det är dags att bänka sig. Foto: Elisabeth
Barnen har bänkat sig! Foto: Elisabeth
.....liksom Stinas sambo Paolo Sartori Hammarström. Foto: Elisabeth.
Tremänningarna Samuel Hammarström och Olle Åkerfeldt. Foto: Elisabeth
Syskonen Alva och Olle Åkerfeldt med tremänningen Nicolas Hammarström t h. Foto: Mats Holmstrand
Göran Holmstrand och Gerd Albihn. Foto: Mats Holmstrand
Servitrisen Felicia Södergren klarade serveringen med glans! Foto: Mats Holmstrand
Liksom även servitören Simon Bertilsson! Foto: Mats Holmstrand
Här tror jag att jag berättar något om Värmlands Säbys historia. Det fanns både lättvin och alkholfritt vin på festen, förresten, och jag berättade nog att det var KRAV-märkt. Dock glömde jag nog att berätta att även fläskytterfilén, som Ingrid marinerat, var KRAV-märkt!
Min dotter Stina, mamma till Samuel och Nicolas, tar ett kort. Foto: Mats Holmstrand
Kusin Göran håller ett fint tal till mig. Foto: Mats Holmstrand
Till efterrätt var det vaniljglass med sås av vilda bär, krusbär, svarta vinbär m m från Södra Råda. Foto: Mats Holmstrand
Systerdotter Johanna Åkerfeldt i mitten. Brorson David  bredvid t h och Hans Albihn i blått med ryggen hitåt. Lars Ekman t v om Johanna. Foto: Mats Holmstrand
Efter ett fint tal till mig av Martin är det presentutdelning på gång. Fr v David, Lina, Kerstin Wilson, Johanna, Stina och Jan. Foto: Mats Holmstrand
Något roligt sägs visst!
Här är scannern från Stina, Paolo, Martin och Lina. Med den kan jag både scanna in diabilder och gamla negativ! Foto: Mats Holmstrand
Så var det dags för lite paus. Nicolas med morbror Martin. Foto: Mats Holmstrand
Samuel Hammarström och Gunnar Boija, som precis innan träffen varit på samma scoutläger. Foto: Mats Holmstrand
 Erik Albihn och min kusin på mammas sida Bo Ekman. Foto: Elisabeth.
En släktbild hann vi också få till i pausen. Ibland kan det vara svårt att få folk att stå still och titta åt samma håll, men....Foto: Mats Holmstrand
...till slut lyckades det i alla fall! Bror Mats t v på bilden är fotografen.
Här fler som pratar i väntan på kaffet och kakan. Närmast Gerd Albihn och Rose-May Ekman. T v svägerskorna Eva Boija och Kerstin Sundqvist. I bakgrunden Bo Ekman med sambo Eva Langlet. Foto: Mats Holmstrand
Så kom då morotskakan! Här håller Martin i tårtspaden. Foto: Mats Holmstrand
Det blev ett släktmöte, där historiens vingslag var påtagliga. Dels har ju en anfader faktiskt varit huspredikant på gården, dels har en senare anfader, snickarmästaren Lars Hallorsson Wennerström, hjälpt till att bygga gården (om detta har jag skrivit i tidigare inlägg). Bl a gjorde vi också på söndagen, efter brunch i Södra Råda Missionshus (tyvärr har jag ingen bild från denna), en rundtur bland lite släktgårdar (S Räverud, Vall, Ed och Bengtsgård) och jag hade även bokat Visnums Kils kyrka, vilken likaledes Lars Wennerström varit med och byggt (Ingrid och Arne gifte sig också där), för en liten konsert, vilken var mycket stämningsfull.

Min kusin Barbro från USA spelade några stycken på piano av sin man tonsättaren Ulf Grahn, jag spelade upp en orgelinspelning av min far spelande Oscar Lindbergs orgelsonat för många år sedan och bror Jan spelade tre stycken av bl a Carl Nielsen och Monica Dominique.

Alva talar med mormor Ingrid. Samuel t h.  Foto: Mats Holmstrand.
Bo Ekman närmast kameran. Eric Albihn framför. Foto: Mats Holmstrand
Martin och Lina, Johanna med barnen Alva och Olle samt Samuel. Foto: Mats Holmstrand
På rundresan bland släktgårdarna före och efter konserten i Visnums Kils kyrka passerade vi  Bengtsgård, där släkten bott i troligen ett flertal gårdar. Vi gjorde där ett stopp och talade med nuvarande ägaren till ett av de gamla hemmanen.

I Bengtsgård. Foto: Mats Holmstrand
Efter rundturen var det dags för kaffe, kakor och tårta i Värmlands Säby.

Nicolas i dörröppningen till valvet i Värmlands Säbys flygel. I bakgrunden pappa Paolo, som har slitit av ledbandet. Foto: Mats Holmstrand

Stinas sambo Paolo Sartori Hammarström, Tore Kristiansen (vän till Karin t h) och kusin Karin Holtz. I bakgrunden Anders, Eva och Gunnar Boija. Foto: Mats Holmstrand
Systerdotter Johanna med Olle. Tror bestämt Olle börjar bli lite trött, eller...? Foto: Mats Holmstrand
Tremänningarna, årsbarnen och lagkompisarna i Uppsala Olle Åkerfeldt t v och Nicolas Hammarström t h. Foto: Mats Holmstrand
Tremänningarna har varit ute och sprungit i labyrinten i regnet! T v Olles och Alvas mormor, syster Ingrid. Morfar Arne med ryggen mot kameran. Foto: Mats Holmstrand
Kakor smakar bra efter leken i regnet! I bakgrunden kusinerna Ingrid, Kerstin och Karin. Foto: Mats Holmstrand
Alva och Olle med morfar Arne Åkerfeldt. Foto: Mats Holmstrand
Dags att åka hem för bl a Stina, Paolo, Samuel och Nicolas. Här det ena av mina fina barnbarn, Samuel, 11 år, som nu varit borta i elva dagar, scoutlägret inkluderat! Foto: Mats Holmstrand.
Efter kaffet på söndagen åkte de flesta hem. På kvällen samlades dock Albihns, Gunnar och Eva Boija, Jan och jag i Södra Råda och grillade och på måndagsmorgonen kom Kerstin, Karin och Barbro samt Tore Kristiansen och Jan och åt frukost i Södra Råda.

Det var så roligt och festligt att jag fick träffa er och att kunna träffas så många. Det har nu gått över ett halvår, men jag hoppas ni finner glädje i bilderna och att vi får tillfälle att träffas igen!

Inga kommentarer: