söndag 19 februari 2012

Knarken

Huset jag bor i kallas Knarken och är en gammal statarlänga från 1880-talet.

Igår var jag på kaffe hos herr och fru Elon och Evy Blad, som bor i den östra flygeln, och träffade då även baron Henric Falkenberg, som bebor huvudbyggnaden.

Jag har länge undrat över varifrån namnet Knarken kommer, eftersom jag har sett på en gammal karta från 1800-talet att det är namnet på hela fastigheten. Då fastigheten består av en ås i något som tidigare varit ett sjölandskap, har jag tänkt att det kanske tidigare var en ö med förtöjningsplats för båtar på västra sidan.

Tittar jag också i en etymologisk ordbok, så betyder "knarka" knarra och gamla träbåtar kan ju knirra och knarra, dvs knirka och knarka, rätt ordentligt. Söker jag på nätet, så är en knarr en skeppstyp som under vikingatiden var avsedd för handelsresor över havet. I Höjby på Själland finns det också en plats som heter Knarken, för övrigt.

Den vanligaste förklaringen är att det knarrar i golven i huset, vilket Henric Falkenberg under vårt kaffedrickande och intagande av Evy Blads hemgjorda semlor, antog att det handlar om. Den förklaringen är dock för lättvindig för mig, med hänsyn till hur den gamla kartan ser ut.

Nu tror jag dock att jag kommit sanningen på spåren och även min bror antog detta samband för några veckor sedan när vi var på promenad, nämligen att knarken är ett dialektalt ord, som fortfarande används när man närmar sig den här åsen via landsvägen, nämligen knallen, alltså bergknallen. Man säger t ex "åk bara över den där knarken".



Bilden är tagen utanför statarbostaden "Knarken" ca 1920. Kristinehamns bildarkiv har copyright på bilden, men jag hoppas att det är OK att jag publicerar den på det här sättet! Idag innehåller huset fem lägenheter, men innan det byggdes om kring 1910 innehöll det enligt en annan bild från Bildarkivet från 1910:

"Förr

8 lägenheter
7 st 1 rum + kök
2 st enkelrum
för 2 familjer

Nu

5 lägenhter
3 st 2 rum + kök
1 st 3 rum + kök
1 st 1 rum + kök
1 st enkelrum"

1974 var huset endast tillfällig bostad, men nu innehåller det en etta, två tvåor och två trerumslägenheter och alla vi som bor här, bor här året runt.

Inga kommentarer: